Grenlandia1, Anaruk
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
opracowanie - Dorota Szcześniak Konspekt zajęć zintegrowanych w kl. III Temat bloku: W krainie lodu i śniegu Temat dnia: Na Grenlandii Zapis w dzienniku: edukacja przyrodniczo-społeczna: Krajobraz, klimat Grenlandii. Wskazywanie Grenlandii na mapie i na globusie. Zwierzęta żyjące na Grenlandii. edukacja polonistyczna: Poznanie życia i twórczości Czesława Centkiewicza, wystawa jego książek. Uzupełnianie metryczki książki. Ciche czytanie informacji przyrodniczych na temat Grenlandii. Opis krajobrazu, redagowanie notatki. Wykonanie w grupach mapy mentalnej zatytułowanej „Grenlandia”. Tworzenie kartek z opisem zwierząt do „Klasowej kroniki zwierząt polarnych”. edukacja plastyczno-techniczna: Rysowanie kredkami, mazakami elementów mapy mentalnej. Rysowanie wybranych zwierząt polarnych. edukacja ruchowo-muzyczna: Śpiewanie piosenki pt. „Lody na biegunie”. Zabawa muzyczno-ruchowa pt. „Dyskoteka pingwinów”. edukacja matematyczna: Temperatura. Odczytywanie i porównywanie temperatury. Cele operacyjne: Uczeń potrafi: ▫ odczytywać tytuły książek, ▫ czytać cicho tekst o tematyce przyrodniczej i wypowiadać się na jego temat, ▫ uzupełnić samodzielnie metryczkę lektury, ▫ łączyć zdania w całość poprzez uzupełnianie ich, ▫ używać słownictwa związanego z tematyką przyrodniczą, ▫ rozwiązać krzyżówkę, ▫ tworzyć w grupie mapę mentalną, ▫ zredagować notatkę o krajobrazie Grenlandii, ▫ wykorzystać zgromadzone informacje do pisania notatki, ▫ rozpoznawać i nazywać zwierzęta polarne, ▫ odgadywać nazwy zwierząt na podstawie ich opisu, ▫ wykazywać się pomysłowością, ▫ śpiewać rytmicznie piosenkę pt. „Lody na biegunie”, ▫ uczestniczyć w grupowych zabawach ruchowych, ▫ odczytywać wskazania termometru, ▫ współdziałać w grupie. Metody: pogadanka, rozmowa, pokaz, praca z tekstem, ćwiczeń praktycznych, poszukujące (problemowe), drama, aktywizujące: „Mapa mentalna”, „Mapa pojęciowa”, „Graffiti”. Formy: zbiorowa, grupowa, indywidualna jednolita. Środki dydaktyczne: Karty pracy ucznia, książki Cz. Centkiewicza, encyklopedia, albumy, globus, karty „Mapy pojęciowej”, kolorowe kartony, pięć plakatów z nie dokończonymi zdaniami, ciekawostki o Grenlandii, pojemniki na punkty dla grup, cukierki jako punkty, kaseta magnetofonowa z piosenką „Lody na biegunie” i zabawą ruchową „Dyskoteka pingwinów”, magnetofon, termometry, „Słowniki ortograficzne”, podręczniki „Z Ekoludkiem w szkole” kl. III. Przebieg zajęć: Lp. Czynności nauczyciela Czynności uczniów 1 2 3 1. Słuchanie z kasety piosenki pt. „Lody na biegunie”. 2. Odczytanie z książki na str. 73 słów piosenki. Rozmowa na temat jej treści. Wypowiedzi uczniów. 3. Przypomnienie informacji dotyczących odczytywania temperatury. Uczniowie powtarzają. 4. Nauczyciel z encyklopedii odczytuje informacje dotyczącą szwedzkiego podróżnika Celsjusza Andersa. 5. Praca indywidualna Nauczyciel odczytuje i tłumaczy polecenia pracy samodzielnej uczniów. Prosi, by dzieci pracę wykonały uważnie i dokładnie. Zaznacza, że osoby, które nie popełnią błędu, otrzymają nagrodę – piątki. Uczniowie samodzielnie wykonują: ćw. 1,2,3 s.38 i ćw. 4 s.40. Odczytują uzupełnione ćwiczenia, sprawdzają swoje prace – samokontrola. 6. Praca zbiorowa Nauczyciel tłumaczy sposób obliczania różnicy temperatur między poszczególnym miastem Polski. Uczniowie wykonują ćw. 8 s.40. 7. Czynności organizacyjno-porządkowe. Podział uczniów na 5 grup. 8. Nauczyciel rozdaje karty pracy. Prosi o wykonanie w grupach zadania 1 – uczniowie odgadną nazwę swej grupy. Uczniowie pracują indywidualnie, a następnie w grupie sprawdzają poprawność wykonanego zadania. Wybrani z grupy uczniowie głośno odczytują nazwę grupy i opis zwierzęcia. 9. Nauczyciel ustawia pojemnik na punkty dla poszczególnych grup. Omawia zasady pracy: - każdy zespół ma przewodniczącego, - uczniowie karty pracy wypełniają samodzielnie, - w grupie rozmawiają szeptem, - pomagają sobie, by cały zespół wykonał zadanie, - gdy odpowiada jedna grupa, inne milczą, - prawidłowo wykonane zadanie to punkt dla całej grupy, - wygrywa zespół, który zdobędzie najwięcej punktów. Grupa I – wieloryby II – renifery III – foki IV – morsy V – niedźwiedzie Uczniowie słuchają zasad turnieju. 10. Karta pracy – polecenie nr 2. Hasło krzyżówki „Kraje polarne”. Dzieci odczytują polecenie. Rozwiązują wspólnie krzyżówkę. Za odgadnięcie hasła - tematu lekcji zdobywają 2 punkty. 11. Karta pracy – polecenie nr 3. Uczniowie cicho ze zrozumieniem czytają tekst o krainach polarnych. Na podstawie czytanego tekstu uzupełniają zdania. Grupy, które prawidłowo wykonały polecenie zdobywają 2 punkty. 12. Nauczyciel rozdaje grupom „Mapę pamięciową” z hasłem wywoławczym „Grenlandia”. Uczniowie w grupach rozpracowują hasło wywoławcze, czyli zapisują skojarzenia (8). Odczytywanie skojarzeń. Przydzielenie punktów (1 punkt). 1 2 3 13. Nauczyciel odczytuje hasło „Grenlandia” z encyklopedii. Zachęca uczniów do korzystania z encyklopedii, gdy czegoś nie wiemy lub nie rozumiemy. 14. Pokaz Grenlandii na globusie. Nauczyciel nagradza wystąpienia uczniów (plusy za wykonanie zadania dodatkowego). Uczniowie, którzy zgłosili się do wykonania zadania dodatkowego (dzień wcześniej) prezentują krótkie ciekawostki o największej wyspie świata. ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pltgshydraulik.opx.pl |