Gruszczyk-Kolczynska-Dziecieca matematyka, DLA RODZICÓW
[ Pobierz całość w formacie PDF ]
Edyta Gruszczyk-Kolczyńska, Ewa Zielińska Dziecięca matematyka. Edukacja matematyczna dzieci w domu, w przedszkolu i szkole  Drugi tom w serii „Edukacja matematyczna dzieci" Okładka, strona tytułowa, piktogramy oraz ilustracje na ss.: 5, 9, 13, 20, 21, 22, 23, 24, 25, 31, 44, 56, 57, 58, 71, 72, 74, 83, 101, 114, 115, 116, 117, 120, 121, 122, 125, 139, 145, 146, 148, 153,162,176,180 Tadeusz Ambroszczak Redaktor Maria Krygowska Redaktor techniczny Bożenna Stępień Skład, łamanie i rysunki na pozostałych stronach Sławomir Kaliszuk              ISBN 83-02-06487-4 © Copyright by Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1997 Wydawnictwa Szkolne i Pedagogiczne Warszawa 1997 Wydanie pierwsze Arkuszy drukarskich 11,5 Papier offset kl. III, 70 g, 70 x 100 cm Druk: Toruńskie Zakłady Graficzne „Zapolex" Toruń, ul. Gen. Sowińskiego 2/4 Spis treści 1. Wstęp. Dlaczego warto zatroszczyć się o rozwój i edukację dzieci, nim rozpoczną nauką w szkole? Kilka słów o badaniach naukowych, na podstawie których opracowano ten podręcznik i zestaw pomocy do zajęć z dziećmi              5 2. Co konkretnie trzeba kształtować w dziecięcym umyśle, aby dziecko było mądrzejsze, więcej wiedziało i lepiej liczyło? Program i ogólne wskazówki do prowadzenia zajęć z dziećmi             9 3.             Orientacja przestrzenna              13 3.1.           Jak rozwija się u dzieci rozumienie przestrzeni?              13 3.2.           Kształtowanie świadomości schematu swego ciała              16 3.3.           Rozwijanie zdolności do przyjmowania własnego punktu widzenia             19 3.4.           Wdrażanie dzieci do rozpatrywania otoczenia z punktu widzenia drugiej osoby             21 3.5.           Sytuacje, które pomagają dzieciom orientować się w otoczeniu z uwzględnieniem różnych przedmiotów              23 3.6.           ćwiczenia ułatwiające dzieciom orientację na kartce papieru             25 3.7.           Orientacja przestrzenna w przedszkolu i w szkole; planowanie i prowadzenie zajęć              29 4.             Rytmy             31 4.1.           Jaką rolę pełnią rytmy w rozwoju dziecka?             31 4.2.           Ćwiczenia rytmiczne sprzyjające dostrzeganiu regularności             32 4.3.           Trening w przekładaniu zauważonych prawidłowości z jednej sytuacji na inną             34 4.4.           Rytmiczna organizacja czasu              37 4.5 Planowanie i prowadzenie zajęć z dziećmi w przedszkolu oraz w szkole             42 5.             Liczenie              44 5.1.           O rozwoju dziecięcego liczenia             44 5.2.           Zabawy i zadania sprzyjające kształtowaniu umiejętności liczenia              46 5.3.           Dodawanie i odejmowanie: od rachowania konkretnych przedmiotów, przez liczenie na palcach, do pamięciowego wyznaczania sumy i różnicy             50 5.4.           ćwiczenia i zabawy rozwijające umiejętność dodawania i odejmowania             52 5.5.           Dziecięce liczenie; planowanie i organizowanie zająć w przedszkolu oraz w szkole…….54 6.             O kształtowaniu pojęcia liczby i wspomaganiu rozwoju operacyjnego rozumowania              56 6.1.           W jaki sposób w szkole nauczyciele kształtują pojęcie liczby naturalnej?             56 6.2.           Operacyjne rozumowanie w rozwoju dziecka             60 6.3.           Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia. Ustalanie stałości liczby elementów w zbiorze              62 6.4.             Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia. Ustalanie równoliczności zbiorów przez przeliczanie i łączenie w pary             66 6.5.             Ćwiczenia wspomagające rozwój operacyjnego myślenia. Ustawianie po kolei i numerowanie              69 6.6.             Kształtowanie pojęcia liczby naturalnej; planowanie i prowadzenie ząjeć w przedszkolu oraz w szkole             73 7.             Mierzenie długości             74 7.1.           Jak rozwija się u dzieci rozumienie pomiaru długości?             74 7.2.           Uczymy dzieci mierzyć: stopa za stopą, krokami, łokciem, dłonią, klockiem, patykiem, sznurkiem              76 7.3.           Doświadczenia pomagające dzieciom ustalać stałość długości             79 7.4.           Czym dorośli mierzą długość? Zapoznanie z narzędziami pomiaru i pierwsze próby mierzenia długości              81 7.5.             Pomiar długości; planowanie i organizacja zajęć w przedszkolu oraz w szkole              82 4             8.             Klasyfikacja              83 8.1.        Jak kształtują się czynności umysłowe potrzebne dzieciom do tworzenia pojęć?              83 8.2.        Wprowadzanie dzieci w sposoby segregowania i definiowania             87 8.3.        Gry i zabawy rozwijające umiejętność klasyfikowania i definiowania              96 8.4.        Klasyfikacja w przedszkolu i w szkole; planowanie i organizacja zajęć             100 9.             Układanie i rozwiązywanie zadań arytmetycznych             101 9.1.        O czym trzeba wiedzieć, żeby uczyć dzieci układania i rozwiązywania zadań?             101 9.2.        Organizowanie sytuacji życiowych, których pomyślne zakończenie wymaga liczenia . 104 9.3.        Układanie zadań do obrazków              104 9.4.        Układnie zadań i rozwiązywanie ich z wykorzystaniem kasztanów, patyczków itd.   108 9.5.        Układanie i rozwiązywanie zadań z liczydełkami             111 9.6.        Układanie i rozwiązywanie zadań w przedszkolu i w szkole; planowanie i organizacja zajęć              113 10.             Waga             114 10.1.     Dlaczego warto wyjaśniać dzieciom sens ważenia?              114 10.2.     Jak wspólnie z dzieckiem skonstruować wagę?             116 10.3.     Ile waży miś? Ile waży lalka?              117 10.4.     O tym, kiedy jest coś lżejsze, a kiedy waży tyle samo             118 10.5.     Waga i ważenie w przedszkolu i w szkole; planowanie i organizacja zajęć              118 11.             Mierzenie płynów             120 11.1.     Co zrobić, aby dzieci wiedziały, że płynu jest tyle samo, chociaż po przelaniu wydaje się go więcej albo mniej?             120 11.2.     Ile to jest: 1 litr, 2 litry, pół litra?             123 ...
[ Pobierz całość w formacie PDF ] zanotowane.pldoc.pisz.plpdf.pisz.pltgshydraulik.opx.pl |